3 ćwiczenia na dodawanie i odejmowanie w pamięci cz.2
Cykl: Jak pomóc dziecku zrozumieć matematykę?
Opanowanie umiejętności dodawania i odejmowania w pamięci jest niezwykle istotne dla dzieci rozpoczynających swoją przygodę ze szkołą. Dlatego przedstawiam kolejną porcję zabaw rozwijających te umiejętności.
Pograjmy w kości
Przy wykorzystaniu dwóch klasycznych sześciennych kostek do gry możemy w przyjemny sposób ćwiczyć dodawanie. Przed zabawą zaklejamy ścianki z sześcioma oczkami – umawiamy się z dzieckiem, że jak padnie na zaklejoną ściankę, to oznacza zero. Następnie rzucamy obie kostki, a dziecko ma pokazać na palcach, ile razem oczek wypadło. Aby sprawić, żeby zabawa była dla dziecka bardziej atrakcyjna, możemy pokazywać na zmianę z dzieckiem (wtedy musi ono sprawdzić, czy dobrze pokazujemy).
Ułóżmy domino
Do tej zabawy możemy wykorzystać najprostsze domino (takie z kropeczkami). Tym razem jednak dokładamy kostki domina na zasadzie: „tak, żeby razem było 6”. Np.

To ćwiczenie sprawia, że dziecko przez zabawę ćwiczy umiejętność dodawania i odejmowania oraz łatwiej będzie mu wykonywać w szkole zadania typu „Uzupełnij: 2 + …. = 7”
Policzmy fasolki
Jeśli chcemy pomóc dzieciom zrozumieć dodawanie powyżej dziesięciu, przygotujmy kilkanaście fasolek oraz kartkę z wyciętymi dziurkami w rzędzie, jak na zdjęciu poniżej.

Teraz wystarczy już tylko pobawić się w dodawanie i odejmowanie. Dzięki takiemu układowi dziurek, po dojściu do wprawy, dziecko nie musi liczyć, gdy ma np. 13 fasolek – widzi, że jest to 10 i 3. Zabawa jest bardzo atrakcyjna dla dzieci i ułatwia zdobycie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 20.
Zobacz inne artykuły z tego cyklu:
3 ćwiczenia na dodawanie i odejmowanie w pamięci >>>
Czytaj więcej o tym, jak pomóc dziecku zrozumieć matematykę >>>
Sprawdź 3 ćwiczenia na orientację przestrzenną dla przedszkolaka >>>
Sprawdź 3 ćwiczenia rozwijające myślenie przyczynowo-skutkowe >>>
Sprawdź 3 ćwiczenia na liczenie dla przedszkolaka >>>
Bibliografia:
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska „Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli, szkół podstawowych i placówek integracyjnych”, WSiP
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska „Dziecięca matematyka. Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych”, WSiP
Żadna część jak i całość artykułów oraz materiałów publikowanych na stronach portalu Smart Start nie może być powielana, przetwarzana i rozpowszechniana w jakikolwiek sposób bez wcześniejszej zgody Wydawcy.
Jakiekolwiek wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Komentarze (0) + Nowy komentarz