5 zabaw wprowadzających dzieci w świat ekonomii

Dobrze jest z dziećmi rozmawiać o pieniądzach, ale każdy wie, że dzieci najlepiej uczą się przez zabawę. Poniżej prezentuję pięć wybranych zabaw, które są doskonałym wprowadzeniem do rozmowy o pieniądzach. Ćwiczenia przeznaczone są głównie dla dzieci w wieku od 5 do 8 lat, choć każdą zabawę można też zmodyfikować, aby była odpowiednia dla starszych lub młodszych. Podczas każdego zadania, oprócz zdobywania wiedzy dotyczącej świata finansów, dzieci rozwijają też m.in. logiczne myślenie, umiejętności matematyczne oraz kreatywność.
1. Czy pieniądze są potrzebne?

Poprzez tę zabawę dzieci uświadamiają sobie, że pieniądze są ważne i ułatwiają dokonywanie transakcji. Mogą się przekonać, jak radzili sobie ludzie, zanim wynaleziono pieniądze. Zabawa rozwija też umiejętność komunikacji i sztukę negocjacji.
Potrzebujemy
Kilka produktów spożywczych (np. jabłka), kilka zwierzątek (figurek lub maskotek, ewentualnie narysowanych na kartce).
Zabawa
Dzielimy się rolami, np. dziecko jest sadownikiem (dostaje jabłka), a my jesteśmy hodowcami (dostajemy zwierzątka). Wymieniamy się z dzieckiem produktami. Mówimy, że potrzebujemy owoców, a mamy tylko zwierzątka. Prowadzimy negocjacje z dzieckiem. Pytamy, czy da nam dwa jabłka za jedną kurę, itd.
Propozycja
Wprowadzamy do zabawy lekarza, który posiada cenną umiejętność – potrafi leczyć choroby. Zadajemy dziecku pytanie – co wtedy, kiedy lekarz nie potrzebuje ani mięsa, ani jabłek? Jak „zapłacić” mu za leczenie w sytuacji, gdy nie ma pieniędzy?
2. Moje własne banknoty i monety

W czasie tej zabawy dzieci poznają monety i banknoty obowiązujące w Polsce. Dowiadują się, jakie zabezpieczenia posiadają polskie banknoty. Przedstawiamy pojęcia awers i rewers. Przy okazji rozwijamy też kreatywność dzieci. Uwaga: zabawa bardzo wciąga i dzieci chętnie „produkują” przynajmniej po kilka banknotów i monet.
Potrzebujemy
Białą kartkę, z której wycinamy kółka i prostokąty – nasze pieniądze, kredki, prawdziwe monety i banknoty
Zanim zaczniemy
Pokazujemy dziecku, jakimi monetami posługujemy się w Polsce. Dziecko ogląda monety, sprawdza, co się znajduje na awersie (nominał), a co na rewersie monety (orzeł). Następnie pokazujemy banknoty, zwracając uwagę na zamieszczone na nich wizerunki władców oraz na zabezpieczenia (znak wodny, nitka zabezpieczająca, pas opalizujący, uzupełniający się druk obustronny, efekt kątowy, mikroskopijne napisy)*.
Zabawa
Dzieci z przygotowanych kółek i prostokątów tworzą swoje własne monety i banknoty, pamiętając o znakach szczególnych pieniędzy.

Propozycja
Możemy także porozmawiać z dzieckiem na temat tego, gdzie produkowane są pieniądze, czy można je sobie wydrukować w domu, co by było, gdyby każdy drukował tyle pieniędzy, ile by chciał. Taka zabawa jest też dobrym wstępem do rozmowy, zwłaszcza ze starszymi dziećmi na temat pieniędzy na świecie.
3. Czy więcej monet to więcej pieniędzy?

Podczas tego ćwiczenia dzieci przekonują się, że to, iż ktoś ma więcej monet, niekoniecznie oznacza, że posiada więcej pieniędzy. Ponadto jest to doskonałe ćwiczenie umiejętności matematycznych. Do zabawy wystarczy zebrać drobne monety, które często zajmują nam miejsce w portfelu.
Potrzebujemy
Kilkanaście monet 1 gr, 2 gr, 5 gr i 10 gr.
Zabawa
Zadaniem dzieci jest wybranie spośród monet kwoty 17 groszy. Podczas wykonywania ćwiczenia dzieci zauważają, że daną kwotę można wypłacić monetami na kilka różnych sposobów (za pomocą trzech monet, za pomocą sześciu monet, itd.) i chociaż liczba monet się zmienia, kwota pozostaje taka sama.
Propozycja
Można znaleźć wszystkie sposoby wypłacenia posiadanymi monetami kwoty 17 groszy (lub innej). Starszym dzieciom zaproponujmy wskazanie, ile jest możliwości wypłacenia kwoty 2 zł 50 gr (lub innej). W celu uatrakcyjnienia zadania wykorzystajmy pozostałe monety i/lub banknoty.
4. Co mogę kupić za 5 zł?

Ćwiczenie ma na celu uświadomienie dzieciom wartości pieniędzy – przekonują się, co tak naprawdę mogą kupić za 5 zł. Planując zabawę, warto zachować chociaż jedną z gazetek promocyjnych, które często zapełniają nasze skrzynki na listy.
Potrzebujemy
Gazetkę promocyjną dowolnego sklepu, z której wycinamy kilka produktów (lub zaklejamy w niej ceny)
Zabawa
Dziecko wybiera produkty, na których kupno starczyłoby mu 5 zł. Może się zastanowić, które przedmioty kosztują mniej niż 5 zł i czy mogłoby kupić za nie np. 2 lub 3 produkty; które produkty są niedużo droższe, a które są już bardzo drogie.
Propozycja
Można ustalić inne kwoty, np. 2 zł, 10 zł, 20 zł, itd.
5. Jak wydać 15 zł?

Podczas tej zabawy dzieci uświadamiają sobie wartość pieniędzy. Przy okazji ćwiczą też umiejętność szybkiego dodawania i odejmowania w pamięci.
Potrzebujemy
Kilka produktów (mogą być narysowane lub wycięte z gazetki) wraz z cenami (zaokrąglonymi do pełnych złotówek); np. banan – 1 zł, drożdżówka – 2 zł, lody – 3 zł, długopis – 4 zł, czasopismo dla dzieci – 5 zł, piłka – 7 zł.
Zabawa
Zadaniem dzieci jest zrobienie zakupów za 15 zł. Dzieci wybierają spośród wymienionych produktów te, które w sumie kosztują 15 zł. Mogą „kupować” też po kilka tych samych rzeczy, np. 3 banany. W czasie zabawy dzieci zauważają, że daną kwotę mogą rozdysponować na kilka różnych sposobów.
Propozycja
Można zmieniać kwotę, którą przeznaczamy na „zakupy”. Jeżeli dzieci już dobrze liczą, można wprowadzić ceny z groszami (zaokrąglonymi do pełnych dziesiątek). Z kolei młodszym dzieciom można wręczyć pieniążki (np. wycięte z kartki „monety”), aby ułatwić im liczenie.
Zapraszam do zabawy!
*Szczegółowe informacje o zabezpieczeniach banknotów na stronie >>
Żadna część jak i całość artykułów oraz materiałów publikowanych na stronach portalu Smart Start nie może być powielana, przetwarzana i rozpowszechniana w jakikolwiek sposób bez wcześniejszej zgody Wydawcy.
Jakiekolwiek wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Komentarze (0) + Nowy komentarz