Akademia Ekomini 2015/2016 – podsumowanie

Zakończył się pilotaż Akademii Ekomini, realizowany przez Fundację Ekomini w ramach Programu Smart Start na terenie powiatu myślenickiego. Piętnaścioro dzieci w wieku od 6 do 10 lat spotykało się od grudnia do maja, aby wspólnie uczyć się, bawić i odkrywać świat.

Głównym założeniem Akademii było promowanie wśród dzieci edukacji ekonomicznej, postaw prospołecznych oraz ekologicznych. To bardzo ważne, aby już od najmłodszych lat kształtować w młodych ludziach świadome podejście do zarządzania swoimi finansami, uświadamiać im, jak wiele od nich zależy oraz jak niewiele czasem potrzeba, żeby spełniać swoje marzenia. Jednocześnie do założeń Akademii należało kształtowanie w uczestnikach postaw ekologicznych (które mają również ekonomiczny aspekt). Działania podjęte w ramach Akademii Ekomini pozwolą dzieciom bardziej świadomie podchodzić do zagadnień związanych z zarządzaniem swoimi pieniędzmi, zdrowiem oraz zasobami naturalnymi. Naszym celem jest pomóc rodzicom wychować pokolenie odpowiedzialnych i podejmujących właściwe decyzje ludzi, którzy mają odwagę marzyć i spełniać swoje marzenia! Chcemy, aby dzięki uczestnictwu w Akademii Ekomini dzieci były otwarte na świat, twórcze i kreatywne.

Po co są pieniądze?

Na początku grudnia, podczas zajęć wprowadzających dzieci przekonały się, że pieniądze są bardzo potrzebne w życiu. Wcielając się w przedstawicieli różnych specjalizacji, odkryły historię pieniądza, dzięki czemu dowiedziały się, że życie bez pieniędzy nie byłoby wygodne. Dzięki wykorzystaniu podczas zajęć techniki dramy dzieci uświadomiły sobie, że pieniądze powstały w wyniku konieczności usprawnienia wymiany dóbr, a życie bez nich jest niemożliwe. Następnie dzieci przeanalizowały budowę polskich monet i banknotów, dowiedziały się, czym jest nominał i dlaczego nie zawsze więcej monet oznacza więcej pieniędzy. Uczestnicy Akademii mieli też szansę zaprojektować własne banknoty i monety, dzięki czemu mogli utrwalać poznane na zajęciach pojęcia awersu i rewersu.

Poznajemy zawody

Na spotkaniu zatytułowanym „A może będę…” dzieci zyskały większą świadomość na temat obiegu pieniądza. Uświadomiły sobie, że pieniądze nie biorą się z banku i dowiedziały się, że aby zdobyć pieniądze, trzeba na nie zapracować. Poznały różne zawody i przekonały się, że każda praca jest ważna i potrzebna. Utrwaleniu zdobytych wiadomości służyło rozwiązywanie zagadek oraz zabawa w kalambury.

Poznajemy zawody – wyjazdy

Kolejne cztery spotkania to wyjazdy, podczas których dzieci zapoznawały się ze specyfiką zawodów takich jak: bibliotekarz, rękodzielnik, leśniczy, pracownik banku i kina. Odwiedzane osoby pokazywały dzieciom, na czym polega ich praca oraz cierpliwie odpowiadały na pytania. Podczas każdego z tych wyjazdów uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w czynnościach związanych z wykonywaniem poszczególnych zawodów – przygotowywali książki do wypożyczenia, szyli poduszki,poznali tajemnice leśnych zwierząt, przekonali się, na czym polega praca w banku oraz zobaczyli, skąd się bierze obraz na ekranie kinowym.

Budżet

Kiedy już zarobimy pieniądze, warto wiedzieć, w jaki sposób nimi dysponować. Tę umiejętność dzieci ćwiczyły podczas warsztatów w lutym. Okazało się, że planowanie budżetu to niełatwe zadanie, wymagające zwrócenia uwagi na wiele czynników. Uczestnicy Akademii zobaczyli, że wydawanie wszystkich pieniędzy, które się zarobiło (lub dostało) wcale nie jest dobrą strategią, bo przecież zawsze może nas spotkać coś zaskakującego, co będzie wymagało od nas nakładów pieniężnych, których nie zaplanowaliśmy. Nauczyli się również odróżniać potrzeby od zachcianek i poznali skuteczne strategie, dzięki którym łatwiej im będzie rozróżniać samodzielnie jedne od drugich.

Empatia i wrażliwość

Podczas marcowych warsztatów młodzi uczestnicy zajmowali się tematyką emocji i wrażliwości. We współczesnym świecie często wydaje się, że troska o drugiego człowieka i umiejętność empatycznego spojrzenia na innych to dla wielu już przeżytek. Jednym z założeń Akademii jest zwracanie uwagi na drugiego człowieka, umiejętność empatycznego reagowania na otoczenie (zarówno ludzi, jak i środowisko). Uczestnicy Akademii podczas warsztatów nauczyli się rozróżniać i nazywać emocje, aby móc lepiej rozumieć innych. Zobaczyli też, że wprawdzie nie zawsze mają wpływ na to, co ich spotyka, ale zawsze mogą zdecydować, jak się do tego odnieść.

Internet i komputer bez przesady

Kolejne warsztaty dotyczyły rozsądnego korzystania z nowoczesnych urządzeń technologicznych, jak tablet, telefon czy laptop. Uczestnicy ustalili kodeks dobrego zachowania w sieci, ale przede wszystkim stworzyli bogatą bazę pomysłów aktywnego i twórczego spędzania wolnego czasu bez Internetu. Ustalili, że w pogodne dni można wyjść na spacer, zagrać w piłkę, pojeździć na rowerze, odwiedzić znajomych, natomiast kiedy pada porozmawiać z rodziną, poczytać książkę, zagrać w gry planszowe, narysować coś, bawić się plasteliną, układać puzzle.

Tajniki reklamy

Podczas pierwszych kwietniowych zajęć w Akademii uczestnicy poznawali tajniki reklamy. Dzieci zobaczyły, że nie zawsze to, co pięknie wygląda, rzeczywiście jest wartościowe – nauczyły się wykorzystywać umiejętnie wybrane cechy produktu, aby zaprezentować go z jak najlepszej strony. Dzięki temu poznały mechanizmy rządzące reklamą, co w przyszłości ułatwi im krytyczne analizowanie jej przekazu.

Oszczędzanie

Kiedy już uświadomimy sobie, że nie zawsze musimy mieć najnowszy model zabawki czy klocków tylko dlatego, że jest pokazywany w telewizji czy na plakatach i potrafimy powstrzymać się przed zakupami pod wpływem impulsu, to dobry czas, żeby zacząć oszczędzanie. Cel i metoda oszczędzania powinny być dla nas osiągalne i wygodne, dlatego dzieci w Akademii stworzyły własne eko-skarbonki, dzięki którym łatwiej im będzie odkładać część otrzymywanych pieniędzy. Przy okazji zostały zaoszczędzone zasoby Ziemi – bo skarbonki wykonano, wykorzystując zużyte opakowania.

W zdrowym ciele – zdrowy duch!

Oszczędzać powinniśmy także zdrowie. Stąd temat ostatnich zajęć dotyczył zasad zdrowego odżywiania. Dzieci dowiedziały się nie tylko tego, że warto sięgać po warzywa i owoce, ale również dlaczego powinniśmy jeść poszczególne produkty.

Integralną częścią Akademii Ekomini była Akademia Rodzica – cykl 4 wykładów i warsztatów popularyzujących praktyczną wiedzę ekonomiczną, adresowanych do rodziców. Dwa pierwsze spotkania prowadzone były przez specjalistów z Alior Banku i dotyczyły wspierania rozwoju dzieci w kontekście ich przyszłej kariery zawodowej. Kolejne spotkanie prowadzone przez pedagoga przybliżyło rodzicom tematykę związaną z zagrożeniami oraz profilaktyką uzależnień od Internetu. Ostatnie dotyczyło zdrowego odżywiania dzieci. Rodzice dowiedzieli się na nim, jak wygląda nowa piramida żywienia oraz jak komponować posiłki, aby były nie tylko zdrowe, ale również smaczne.

Podczas dziewiętnastu spotkań dzieci realizowały główne założenia Akademii, w myśl których poprzez udział w zajęciach stawały się bardziej zaradne i odpowiedzialne. Były przyjaźnie nastawione do innych, dzięki czemu stawały się pewne siebie i przedsiębiorcze. Uczestnicząc w warsztatach, uczyły się świadomie podejmować decyzje i zarządzać pieniędzmi. Dowiadywały się, jak i dlaczego należy dbać o środowisko.

Zarówno zajęcia Akademii Ekomini, jak i Akademii Rodzica odbywały się dzięki uprzejmości Neo Montessori School i Neo School w siedzibie szkoły w Myślenicach, Rynek 23.

Po wakacjach warsztaty w ramach Akademii Ekomini będą odbywać się w wybranych szkołach.  Informacje na temat organizacji warsztatów w szkołach można uzyskać pod nr tel. 690 096 101 oraz drogą elektroniczną pod adresem: fundacja@ekomini.pl

Fot. nicolai.pl

Akdaemia Ekomini. Skąd się biorą pieniądze – video >>>

Akademia Ekomini – Po co nam pieniądze? – video >>>

Akademia Ekomini. Ziarenko do ziarenka – video >>>

Akademia Ekomini. Mały budżet – video >>>

Akademia Ekomini. Netykieta-video >>>