Cztery słoiki

Czyli prosty sposób na zarządzanie pieniędzmi

Coraz częściej pojawiają się głosy, że kieszonkowe powinny otrzymywać dzieci już w wieku przedszkolnym. Rozwijanie świadomości finansowej to jednak nie tylko wręczenie kilku złotych raz w tygodniu. Należy jeszcze podpowiedzieć dzieciom, co właściwie z tymi pieniędzmi można zrobić, jak nimi zarządzać, tak aby można było z nich skorzystać, jednocześnie nie wydając wszystkiego od razu.

Ostatnio bardzo popularną metodą zarządzania pieniędzmi stała się metoda sześciu słoików T. Harva Ekera. O tej metodzie dla dorosłych piszemy w artykule Pieniądze i słoiki. Tym razem podpowiadamy, jak tę metodę przekazać dzieciom, aby już od najmłodszych lat umiały zarządzać swoimi pieniędzmi.

Dla dzieci proponuję przygotować 4 słoiki:

WYDATKI

Tutaj dzieci mogą wrzucać większą część swojego kieszonkowego, która powinna zostać przeznaczona na bieżące wydatki. Teraz, idąc z dzieckiem do sklepu, możemy się umówić, że jeżeli chce coś kupić, to właśnie za pieniądze z tego słoika. Skoro dostaje kieszonkowe (oraz pieniądze z różnych okazji), to takie wydatki może pokryć samodzielnie.

OSZCZĘDNOŚCI

Tu znajdują się pieniądze, które dziecko chce zaoszczędzić, np. na wymarzony rower. Kiedy dziecku zamarzy się droższy zakup, może po prostu na niego uzbierać pieniążki. Jeżeli dostaje jeszcze małe kieszonkowe, a zakup jest dość drogi, możemy zaproponować, że uzbiera określoną część potrzebnej kwoty.

DLA INNYCH

Czasami dziecko zostaje zaproszone na urodziny, chce kupić mamie wyjątkowy prezent lub po prostu komuś pomóc (np. przeznaczyć pewną kwotę na schronisko dla zwierząt), w tym celu dostaje właśnie taki słoik, aby tam odkładać na to pieniądze.

INWESTOWANIE

Tu proponujemy wrzucanie pieniędzy, których dziecko przez jakiś czas nie rusza. Dla zmotywowania dziecka możemy się umówić, że np. jeżeli wrzuci tu pieniądze, których nie zabierze przez pół roku, to za każdą złotówkę dostanie 5 gr (lub 10 gr – w zależności od naszych możliwości). Po upływie danego okresu dziecko może „wypłacić” pieniądze i przeznaczyć na wybrany cel lub znów zainwestować.

W przypadku nastolatków, proponuję dołożyć jeszcze jeden słoik, rozdzielając WYDATKI  na stałe i nieprzewidziane.

Jak wrzucać pieniądze do słoików?

Można np. zaproponować dziecku, że kiedy dostaje 10 zł, to 6 zł przeznacza na WYDATKI, 2 zł na OSZCZĘDNOŚCI, 2 zł – DLA INNYCH i 1 zł na INWESTOWANIE.

Dlaczego metoda słoików? Szkło sprawia, że wszystko jest widoczne, dziecko widzi, ile ma pieniędzy, widzi, czy ich przybywa, czy ubywa. W ten sposób bardziej czuje, że ma nad swoimi środkami kontrolę.

Dlaczego aż cztery słoiki? Rozdzielenie pieniędzy na kilka części sprawia, że dziecko ma większą kontrolę nad swoimi wydatkami. Często zdarza się, że dzieci dostając pieniądze, albo wszystko od razu wydają, albo wkładają do skarbonki. Nam chodzi jednak o to, żeby miały świadomość, że kiedy dostają pieniądze, mogą część wydać, a część odłożyć. Taki podział środków finansowych sprawia, że decyzje są bardziej przemyślane, a człowiek, który musi sam podjąć decyzję i kontrolować swoje wydatki, staje się bardziej odpowiedzialny.

A może macie inne pomysły na podział dziecięcych wydatków?

Podpowiedź, jak wykonać słoiki oraz historię Kajtka, który wykorzystał ten sposób zarządzania pieniędzmi, znajdziecie w naszym filmiku: