Dlaczego warto uczyć dzieci programowania?

Jeszcze kilka lat temu programowanie kojarzyło się z elitarnym zajęciem dla wąskiej grupy specjalistów. Dziś kodowanie wkracza do podstawy programowej szkół podstawowych jako niezbędny element cyfrowego wychowania młodych. Jest to umiejętność uniwersalna, która tak jak znajomość języka obcego, kształci zarazem zdolności intelektualne, jak i pozwala na lepsze zrozumienie otaczającego nas świata.

Gry, Internet, urządzenia mobilne to część rzeczywistości, w jakiej funkcjonują nasze dzieci. I choć dla dorosłych wiele z tych rozwiązań wciąż jawi się jako innowacja, dla najmłodszych są naturalnym środowiskiem życia. Jeśli chcemy, aby nasze dzieci aktywnie korzystały ze świata nowych technologii – nie tylko jako odbiorcy treści, ale także jako ich twórcy, powinny jak najwcześniej zacząć nabywać odpowiednie kompetencje cyfrowe. Jedną z najważniejszych jest umiejętność programowania.

Programowanie – szansa na przyszłość

Na rynku pracy wciąż brakuje specjalistów IT – wraz z dalszym rozwojem nowych technologii, zapotrzebowanie na programistów będzie rosło. UE przewiduje, że do końca 2020 będzie brakować 800 tys. pracowników z tej branży. Nauka kodowania jest więc inwestycją w przyszłość zawodową dziecka. Nie każdy jednak jest stworzony do kariery programisty – niezależnie jednak od ścieżki kariery, jaką podążą dzisiejsi uczniowie, nauka programowania od najmłodszych lat jest intelektualną kompetencją uniwersalną, która przyda się w każdym zawodzie.

Dlaczego warto uczyć się programowania od najmłodszych lat?

  • programowanie kształci umiejętność logicznego myślenia i zdolność do rozwiązywania problemów,
  • programowanie jest jak pieczenie ciasta bez korzystania z przepisu – polega na korzystaniu z własnych i cudzych doświadczeń, aby wykonać ciąg działań prowadzących do satysfakcjonującego rezultatu,
  • programowanie jest jak zarządzanie zespołem – wymaga precyzyjnego formułowania własnych myśli oraz jasnego określenia celu,
  • programowanie jest jak gra w szachy – uczy ogólnych zasad myślenia i poszukiwania optymalnych rozwiązań pojawiających się problemów.

Dla dzieci tworzenie pierwszego w życiu kodu jest rodzajem zabawy intelektualnej i polem do eksperymentów. Nawet jeśli młody człowiek nie stanie się z miejsca autorem gier komputerowych lub twórcą aplikacji, zdolność rozwiązywania problemów w świecie cyfrowym stanie się dla niego mentalną rozgrzewką przed wyzwaniami, które napotka w swojej dorosłej przyszłości.

Nauka rozwiązywania problemów

Życie to nie jest matura – nie ma klucza odpowiedzi, nie ma jednego poprawnego rozwiązania. Napotykamy problemy, które mają charakter otwarty, wymagają od nas myślenia dywergencyjnego (analizy z wielu punktów widzenia, tworzenia nowych rozwiązań, wyboru najlepszej opcji z wielu możliwych). Programowanie uczy właśnie tego typu podejścia — kreowania rozwiązań napotkanych trudności i ewaluowania uzyskanych rezultatów. Kształci więc umiejętność rozwiązywania problemów i myślenia analitycznego, które można podzielić na uniwersalne etapy:

  • sformułowanie problemu oraz analiza możliwości (jakie mam zasoby, jakie ograniczenia, do jakiego efektu dążę),
  • projektowanie rozwiązania (postawienie hipotez, wybór narzędzi, ułożenie algorytmu – ciągu zdarzeń/poleceń, które mają dać zamierzony rezultat),
  • testowanie rozwiązania (sprawdzanie działania kodu, weryfikacja zastosowanych rozwiązań, wprowadzanie poprawek – modyfikowanie hipotez i sposobów działania programu).

Programowanie ma także charakter społeczny – często wymaga współpracy w grupie oraz dobrej komunikacji w zespole. Dany problem można rozwiązać na wiele sposobów, możliwość przedyskutowania napotkanych problemów lub porównania zastosowanych rozwiązań staje się ważnym źródłem rozwoju umiejętności młodych adeptów programowania.
Ze strony dydaktycznej najważniejszą zaletą programowania jest naturalne łączenie teorii z praktyką – nowe umiejętności zdobywane są poprzez działanie i testowanie pomysłów. Dla dzieci istotna jest także satysfakcja z ukończonego projektu. Stworzona przez młodego programistę/kę gra czy prosta aplikacja może być używana nie tylko przez młodego twórcę ale także przez inne osoby, które docenią włożoną w program pracę.

Pierwsze kroki w świecie kodu

Naukę programowania można przyrównać do nauki nowego języka — wymaga czasu i wytrwałości. Na pierwszym etapie przygody z programowaniem najważniejsze jest danie najmłodszym przestrzeni do eksperymentów i kreatywności. Wprowadzenie do programowania powinno być intelektualną zabawą, która sprawi dzieciom dużo radości z napisanego i działającego kodu. Dla dzieci najlepiej sprawdzą się proste języki wizualne (kod układany jest z obrazkowych bloków). Jeśli chcemy zacząć programować ze swoimi dziećmi warto zacząć od prostych zadań zamieszczonych na Code.org – znajdziemy tam zabawy programistyczne z bohaterami ulubionych bajek i filmów. Bardziej rozbudowane projekty stworzymy w analogicznym języku Scratch. Warto się także przyjrzeć nowym narzędziom edukacyjnym (np. ComputerCraftEdu – język LUA Script przeniesiony na specjalne klocki w grze Minecraft) czy licznym aplikacjom pozwalającym na naukę programowania w formie gry lub zabawy (np. Lightbot, CodeCombat).