Jak wprowadzić dziecko w świat sztuki?

Wyobraźnia dziecka nie zna granic! Za jej sprawą powstają nowe światy, zwykłe przedmioty stają się nadzwyczajne, a sama rzeczywistość olśniewająco barwna. W świecie dziecka wszystko jest możliwe. Wystarczy zjeść ciastko z pudełka z napisem „Zjedz mnie”, aby urosnąć, albo ugryźć kawałek grzyba, aby się zmniejszyć. Dziecięce umysły realizują swoje dalekosiężne cele nieprawdopodobnymi sposobami. Pozwólmy im na to. Wykorzystajmy ten szczególny czas, aby zaszczepić w najmłodszych miłość do sztuki.

Czy w ogóle obcowanie ze sztuką jest potrzebne dziecku do rozwoju? Moim zdaniem tak, ale wprowadzanie najmłodszych w świat sztuki powinno odbywać się stopniowo. Dziecko przejawia swoją aktywność przede wszystkim w zabawie. Swobodna zabawa, w której można realizować swoje pomysły i marzenia, sprzyja rozwijaniu predyspozycji twórczych. Sprawia, że dzieci podczas działań plastycznych mogą wyrażać swoje emocje i przeżycia za pomocą plamy, linii, kształtu, faktury, koloru. Warto więc zachęcać najmłodszych do samodzielnej aktywności twórczej, odważnego eksperymentowania z różnymi technikami plastycznymi, które same w sobie stanowią dla dziecka okazję do zabawy (np. rysunek, malowanie farbami, lepienie z plasteliny czy innych mas plastycznych, malowanie rękami itp.). Nawet jeśli twoje dziecko nie wykazuje żadnego sprecyzowanego talentu, to w rozwijaniu wrażliwości artystycznej i zdolności twórczych dziecka na pewno pomogą mu twoje działania.

marianna-mozdzier-jak-wprowadzic-dziecko-w-swiat-sztuki-2
Fot. Marianna Moździer

Jak rozwijać wrażliwość artystyczną dziecka?

Stwarzaj dziecku możliwość spotykania artystów

Pokaż dziecku, jak być aktywnym uczestnikiem spotkań i warsztatów, które prowadzą artyści, bez względu na obszar sztuki, jakim się zajmują (fotografia, malarstwo, design…). Chwila rozmowy, styl zachowania, podejście do pracy, podejrzenie pasji – to wielkie wartości. Żadna inna forma stymulowania nie zastąpi dziecku kontaktu z ludźmi sztuki.
Zderzenie się ze światem sztuki to również poznawanie różnych zawodów, pasji i odkrywanie alternatywnych stylów życia. Pokazujmy dzieciom, że sztuka jest integralną częścią życia.

Opowiadaj i czytaj o artystach oraz wybitnych umysłach

Jeżeli nie mamy zbyt dużej wiedzy o życiu i twórczości największych artystów możemy posiłkować się pomocą innych. Na rynku wydawniczym jest bardzo dużo książek dla najmłodszych o sztuce. Godna polecenia jest na pewno opowieść o fascynującym życiu i twórczości dwudziestu najwybitniejszych malarzy europejskich Od Giotta do Van Gogha. O Wielkich Artystach dla Dzieci.

Fot. Marianna Moździer
Fot. Marianna Moździer

Umożliwiaj dziecku spontanicznie włączanie się w sztukę

Kopiuj ilustracje z ulubionych książek i przedstawiaj je w interesujący dla dziecka sposób (na przykład wymyślając alternatywne zakończenie historii, inne miejsce akcji, nowe imiona bohaterów itp.). Pokazuj, że dziecko może łatwo stać się kreatorem rzeczywistości, jeśli się tylko na to odważy.

Uświadom dziecku, że ludzie mają różne talenty

Już sześciolatkowi podczas zwiedzania zabytków Krakowa warto pokazać zarówno Smoczą Jamę, jak i Collegium Maius, a w nim medale noblistów i statuetkę Oscara.

Pokazuj dziecku różnorodne i ciekawe miejsca

Zwiedzajcie wystawy, muzea, chodźcie do teatru na co tylko się da, obejrzycie wszystkie ogrody w okolicy, zaliczcie pomniki przyrody, lochy, zamki. Nie martw się tym, czy dziecko rozumie. Wystarczy, że przygotujesz dla niego kilka reprodukcji, które będzie musiało odnaleźć w muzeum, a nudne zwiedzanie zamieni się w gorączkowe, pełne emocji poszukiwanie „zadanych” do odnalezienia obrazów.

Buduj erudycję swojego dziecka

Gdy chcesz do niego napisać list czy zrobić laurkę lub pomagasz w wykonaniu pracy szkolnej, nie ograniczaj się do ilustracji typowo dziecięcych (podstawowe kolory i łatwa w odbiorze kreska). Wręcz przeciwnie, szukaj w Internecie i drukuj  nawet bardzo poważne, ale należące do kanonu dzieła wybitnych malarzy, grafików, rzeźbiarzy. Nawet czterolatek może już samodzielnie rozpoznawać Dziewczynę z perłą. Nie bój się obcowania małego dziecka ze sztuką wysoką.

Najważniejsze, by nie zmuszać dziecka do udziału w wydarzeniach kulturalnych czy różnego rodzaju zajęciach artystycznych. To powinna być dla dziecka zabawa, a nie przymus! Oczywiście warto pokazać jak najwięcej możliwości, np. zabierając malca do różnych miejsc związanych ze sztuką i obserwować jego zachowanie, reakcje. Bardzo szybko zorientujemy się, jaki rodzaj aktywności kulturalnej odpowiada mu najbardziej. Obcowanie z kulturą, powinno być przyjemnością, odbywać się w sposób maksymalnie naturalny, bo jak wiadomo, szczególnie w przypadku dzieci każdy przymus powoduje reakcję odwrotną do oczekiwanej.

Fot. Marianna Moździer
Fot. Marianna Moździer

Co sztuka daje dzieciom?

Kontakt ze sztuką uwrażliwia, poszerza wyobraźnię, uszlachetnia, wzbogaca i kształtuje naszą osobowość. Dlatego warto zadbać, aby kontakt ten nastąpił jak najwcześniej. W okresie dziecięcym jesteśmy szczególnie otwarci na wszystkie wrażenia i bodźce, także na te wynikające z obcowania z szeroko pojętymi zjawiskami twórczymi. Dlatego tak istotne jest, by edukację artystyczną zaczynać „od kołyski”. Dzięki temu sztuka może stać się naturalnym elementem naszego otoczenia i życia.

Fot. Pixabay