Nowoczesne oszczędzanie

Im dziecko wcześniej zacznie uczyć się gospodarować swoimi pieniędzmi, tym mniej w dorosłym życiu niepowodzeń finansowych go napotka. Pomimo zmieniających się trendów i metod nauczania skarbonka jest nadal idealnym narzędziem uczącym najmłodszych oszczędzania. I nic w tym temacie się nie zmieniło od wielu lat. Jaka jednak powinna być idealna skarbonka?
Klasyczna skarbonka
Słysząc słowo skarbonka, od razu przed oczami widzimy szklaną, porcelanową lub plastikową świnkę służącą do przechowywania pieniędzy. Świnka skarbonka to tradycyjne i dobrze wszystkim znane narzędzie uczące dzieci oszczędzania na swoje mniejsze lub większe marzenia. By wydostać z niej uzbierane pieniądze, trzeba ją rozbić – co na celu ma zniechęcić do spontanicznych wypłat i motywować do dłuższego oszczędzania. Obecnie można spotkać coraz więcej rodzajów skarbonek, które różnią się kształtem, wielkością, a niektóre nawet można otwierać bez ich niszczenia. Jednak czy taka forma oszczędzania może odpowiadać współczesnym dzieciom?
Technologia w dziecięcym świecie
Jak wiadomo, technologia ma wpływ na cały otaczający nas świat, również świat dzieci i ich zabawek. Teraz najmłodsi najchętniej spędzają czas, grając w gry za pomocą komputera, tabletu czy smartfona lub bawiąc się interaktywnymi zabawkami. Tradycyjne zabawki nie są już dla nich wystarczająco atrakcyjne. Również nauka bez użycia technologii wydaje się być mniej skuteczna. Jak więc nauczyć dziecko oszczędzania? Najlepiej poprzez zabawę!
Kiedy klasyczne rozwiązanie łączy się z technologią
Super Skarbonka! Super, bo łączy tradycyjną metodę nauki z tak pożądaną przez dzieci zabawą z technologią. Urządzenie podłączone jest do komputera i platformy edukacyjnej, w której dziecko znajdzie liczne gry i zabawy uczące go wartości pieniędzy i gospodarowania nimi. Super Skarbonkę można otworzyć bez jej uszkadzania i wcale nie jest to wada. Skarbonki, które są zamknięte na stałe to wbrew pozorom ułatwienie dla dziecka, ponieważ nie musi się ono zmagać z pokusami wcześniejszego wydania pieniędzy na spontaniczne zachcianki, a przecież nie o to chodzi w nauce oszczędzania. Dziecko powinno doświadczać różnych sytuacji finansowych. Jeśli zdecyduje się przerwać oszczędzanie i wydać pieniądze na inny niż zaplanowany cel, należy to uszanować. Dzięki temu będzie możliwość porozmawiania z nim o tym i wytłumaczenia, o co chodzi z planowaniem budżetu oraz jak radzić sobie z zachciankami. Każde dziecko lubi dotykać pieniędzy, przeliczać je, układać według nominałów w zbiory – dzięki temu może ono obcować z nimi, uczy się je rozróżniać, poznawać ich wartość. Zamykając je w skarbonce na stałe, pozbawiamy dzieci tej przyjemności i możliwości obcowania z fizycznymi pieniędzmi. Tradycyjne skarbonki mają to do siebie, że są „jednokrotnego użytku” – przez długi czas dziecko zbiera pieniądze i tak naprawdę nie wie, czy udało się mu odłożyć zamierzoną kwotę, aby zrealizować swoje marzenie. Chcąc dowiedzieć się, ile udało się uzbierać, musi ją rozbić. Super Skarbonka posiada czytnik monet, który zlicza pieniądze. Jeśli nawet zdecydujemy, że dziecko nie będzie miało możliwości jej otwierania, zawsze będzie ono mogło sprawdzić stan swoich oszczędności na platformie w swoim profilu. Będzie wiedziało, jak dużo jeszcze musi uzbierać, a przecież nic nie motywuje tak do oszczędzania, jak możliwość obserwowania jak rosną jego pieniądze. Pieniądze i technologie ciekawią dzieci. Super Skarbonka łączy te elementy i może zachęcić najmłodszych do oszczędzania i uczenia się, jak efektywnie to robić. Nie można jednak dzieci zostawić samych z tematem finansów. Należy z nimi rozmawiać na temat pieniędzy, tłumaczyć, po co są i jak z nich rozsądnie korzystać oraz pozwalać decydować, co z nimi zrobią.
Bibliografia:
Super Skarbonka, [online dostęp 26.04.2017], Dostępny w Internecie: http://www.superskarbonka.pl/
Talaga Angelika Maria, Skarbonka idealna, czyli jak skutecznie uczyć oszczędzania, [online dostęp 26.04.2017], Dostępny w Internecie: http://www.magazyndada.pl/czytaj/artykuly/skarbonka-idealna-czyli-jak-skutecznie-uczyc-oszczedzania
Wikipedia, Skarbonka, [online dostęp 26.04.2017], Dostępny w Internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Skarbonka
Żadna część jak i całość artykułów oraz materiałów publikowanych na stronach portalu Smart Start nie może być powielana, przetwarzana i rozpowszechniana w jakikolwiek sposób bez wcześniejszej zgody Wydawcy.
Jakiekolwiek wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Nie wiem czy wydanie ponad 150 zł na skarbonkę jest dobrym przykładem oszczędzania 😉 Moje dzieci mają świnki, tradycyjne. Każde gdy zechciało zacząć oszczędzać wybrało sobie samodzielnie w czym chce trzymać pieniążki i właśnie wybrało to co sprawdza się od wielu lat.
Każda świnka jest otwierana, także może tutaj przeliczać, dotykać, decydować czy zbiera dalej czy już chce sobie coś kupić.
Jedna nawet jest przeźroczysta dzięki czemu widzimy jak pieniążki „rosną” bądź „maleją” i to jest dodatkowa motywacja by jednak nie wydawać. Młodsza córka „karmi” świnkę monetami, które dostaje od rodziny, starszy syn wie już na co chce uzbierać i ile.
Tak bardzo chcemy aby dziecko miało nowe super technologiczne zabawki, że zapominamy, że inaczej też da się bawić i uczyć.