Od pomysłu do sukcesu
Czyli co Twoje dziecko musi wiedzieć o prowadzeniu biznesu?
Masz w domu przedsiębiorczego nastolatka, który powtarza, że w przyszłości chciałby mieć własną firmę albo zostać niezależnym freelancerem?
Nawet jeśli sam nie jesteś przedsiębiorcą, możesz przybliżyć dziecku blaski i cienie prowadzenia własnej firmy, pokazać konsekwencje i ryzyka. Podstawowa wiedza, przyswajana stopniowo, będzie stanowić dobrą bazę na przyszłość i pozwoli dziecku podjąć bardziej świadomą decyzję co do kierunku edukacji i ścieżki zawodowej.
Zagadnień związanych z prowadzeniem własnego biznesu jest bardzo wiele. Ja poruszę poniżej tylko kilka z wielu ważnych kwestii. Pozwól, że będę się zwracać bezpośrednio do przyszłego przedsiębiorcy, a więc do Twojego dziecka.
Własny biznes – co musisz wiedzieć na początek?
Jesteś młody, masz mnóstwo zapału i głowę pełną pomysłów. Wiesz, że w przyszłości chciałbyś prowadzić własny biznes. Zanim zagłębisz się w temat i zaczniesz poznawać plusy i minusy bycia przedsiębiorcą, przyjrzyj się sobie. Ważne żebyś zrozumiał, co Tobą kieruje i jaki jest Twój cel. Zastanów się też, jakie są Twoje mocne i słabe strony, w czym jesteś naprawdę dobry, a co sprawia Ci problemy.
Czy wiesz, dlaczego ludzie decydują się na własny biznes? Nie zawsze kieruje nimi to samo.
- Dla wielu osób biznes to realizacja pasji i spełnienie marzeń o życiu na własnych zasadach. Wystarcza im to, że są niezależni, robią to, co sprawia im radość i są w stanie godnie się z tego utrzymywać. Nie marzą o przekształceniu swojej firmy w wielkie przedsiębiorstwo zatrudniające setki pracowników. Nie pragną też wielkich pieniędzy, bo prowadzenie interesu jest dla nich satysfakcjonujące wówczas, gdy mogą robić to, co lubią.
- Inną grupę stanowią osoby, dla których własna firma to sposób na pomnażanie majątku. Branża w jakiej działają nie jest tu kluczowa, ważne jest dla nich, żeby interes się rozwijał i przynosił coraz więcej zysków. To, jakie usługi świadczą lub jakie dobra produkują, nie jest dla nich najistotniejsze. Ważne, żeby biznes był dochodowy i by mogli osiągać z niego coraz większe zyski.
- Są też osoby, które decydują się założyć własną firmę nie dlatego, że jest to spełnienie ich marzeń o niezależności i realizacji pasji, ale dlatego, że nie mają innego wyboru. Zmuszają ich do tego czynniki ekonomiczne. W swoim miejscu zamieszkania nie mogą znaleźć odpowiedniego zatrudnienia, dlatego decydują się „działać na swoim”.
Wymieniłam Ci powyżej tylko 3 różne motywacje, które mogą prowadzić do założenia własnej firmy. Tych powodów jest więcej, niektóre łączą się ze sobą. Bez problemu znajdziemy przedsiębiorcę, który pragnie realizować własną pasję, dostarczać ludziom coś wartościowego, ale jednocześnie chce zbudować dużą, szybko rozwijającą się firmę, która być może wejdzie na rynki zagraniczne.
Zanim zaczniesz na poważnie myśleć o biznesie, zastanów się, co Tobą kieruje – jakim przedsiębiorcą chcesz być i dlaczego. Czy uszczęśliwi Cię utrzymywanie się z własnej pasji, a może marzysz o zbudowaniu imperium przynoszącego wielkie zyski?
Gdy już wiesz, co Cię motywuje, poznaj podstawową i najważniejszą zasadę w biznesie – zdrowy rozsądek. Brzmi niezbyt fascynująco? Niestety, nawet najwspanialsze, najbardziej śmiałe pomysły, bez zdroworozsądkowego podejścia i odpowiedniej kalkulacji, nie przekształcą się w dobrze działający biznes.
Zdrowy rozsądek. Co on oznacza w praktyce?
Między innymi to, że nie wystarczy dobry pomysł i zapał – swoją koncepcję musisz bardzo dokładnie przeanalizować i zbadać wszystkie możliwości i ryzyka. To, że Ty uwielbiasz robić na szydełku ubrania dla czworonożnych przyjaciół, nie oznacza, że znajdziesz nabywców na swój towar. Co z tego, że będziesz pracować z pasją, skoro nikt nie będzie chciał od Ciebie kupić oferowanego produktu.
Owszem, pasja jest ważna i powinna napędzać Twoje działania, ale poza nią musi być jeszcze miejsce na racjonalny rachunek możliwych zysków i strat, a także kalkulację ryzyka. Rozsądek w biznesie oznacza też rozważne gospodarowanie funduszami. Jak myślisz, czy na początku prowadzenia działalności warto inwestować w nowe biuro, drogie telefony i samochód?
Raczej nie jest to dobre podejście. Niezależnie od tego, czy będziesz decydować o profilu swojej działalności, o klientach, z którymi chcesz współpracować, czy o zakupach dla twojej firmy – zawsze kieruj się zdrowym rozsądkiem.
Mamy już bazę w postaci zdrowego rozsądku. A co jeszcze warto wiedzieć?
-
Biznes to nie tylko fajerwerki i ciekawe zadania
Zanim ostatecznie zdecydujesz, czym będziesz się zajmował jako przedsiębiorca, powinieneś poznać swoje mocne i słabe strony. To bardzo ważne, bo własny biznes wymaga wielu umiejętności. Poza głównym działaniem, jakim może być produkowanie jakiegoś towaru lub świadczenie usługi, są jeszcze takie kwestie jak księgowość, zagadnienia prawne i formalne, obsługa płatności, sprawy kadrowe, marketing, promocja i wiele, wiele innych. Bardzo często w początkowej fazie prowadzenia firmy, musisz robić rzeczy z wielu dziedzin i znać się nie tylko na branży, w której działasz, ale także na innych, często złożonych kwestiach. Dlatego ucz się, zdobywaj nie tylko szkolną wiedzę, ale przede wszystkim umiejętności i doświadczenie.
-
No właśnie. Doświadczenie.
Jest bardzo ważne, bo sprawia, że jako przedsiębiorca masz coraz więcej do zaoferowania, a klient ma większą pewność, że znasz się na tym, co robisz.
Pasjonuje Cię grafika komputerowa? Twórz swoje pierwsze projekty, ćwicz, może otwórz kanał w mediach społecznościowych, by dać się poznać innym? W dzisiejszym świecie dużo łatwiej jest zbudować swoją markę i zaoferować innym produkty, nawet w młodym wieku. Marzysz o stworzeniu własnej aplikacji lub gry? Ucz się programowania, podejmuj pierwsze próby – nie musisz z tym czekać do rozpoczęcia odpowiednich studiów, gromadź potrzebne doświadczenie jak najwcześniej.
-
Postaw na wielu graczy
W biznesie nie stawiaj wszystkiego na jedną kartę. Dotyczy to także klientów, do których kierujesz swoją ofertę. Jeśli zdecydujesz się na biznes, bo pozyskasz jednego dużego klienta, który będzie u Ciebie zamawiał, to zastanów się, co może się stać, jeśli ten partner zniknie z rynku, zbankrutuje albo po prostu przestanie u Ciebie zamawiać? Twój biznes w jednej chwili straci rację bytu.
-
Bądź uważny i uczy się na błędach – najlepiej cudzych.
Obserwuj świat wokół, śledź zmieniające się trendy w branży, w której chcesz działać, ucz się jak najwięcej o swoich potencjalnych klientach. Poznawaj też samego siebie. Obserwuj innych przedsiębiorców i wyciągaj wnioski z ich sukcesów, ale też porażek. Czytaj wywiady i biografie inspirujących Cię osób, żeby z ich doświadczenia jak najwięcej „wyciągnąć” dla siebie.
-
Poznaj najczęstszą przyczynę porażki – niedofinansowanie.
Bardzo wiele biznesów upada nie z braku pasji i pracowitości właścicieli, ale właśnie z powodu niedofinansowania i błędnego oszacowania kosztów już na samym początku działalności. Dobry biznesplan to podstawa, ale poza samym zestawieniem planowanych kosztów i przychodów ważne jest, by mieć zgromadzony odpowiedni kapitał na start. Oczywiście jego wysokość zależy od profilu Twojej działalności – jeśli zajmujesz się pisaniem tekstów, robieniem ilustracji czy grafik, to nie poniesiesz bardzo wysokich kosztów na początku. Wystarczy Ci komputer i odpowiednie oprogramowanie. Jeśli jednak chciałbyś coś produkować – np. wymyślony przez siebie gadżet, który ma ułatwić innym życie, to już są znaczne koszty i kapitał, który musisz pozyskać.
-
Kosztowna codzienność
Biznes to również koszty bieżące. Planując start działalności, trzeba wziąć pod uwagę nie tylko koszty samych materiałów czy produkcji artykułu, który chcesz sprzedawać, ale też wiele dodatkowych opłat bieżących. Prowadząc własną stronę internetową lub bloga, musisz uwzględnić takie koszty jak: wykupienie i coroczne przedłużanie domeny internetowej, wykupienie hostingu (a więc miejsca w sieci na Twoją stronę) i regularne regulowanie płatności.
Jeśli planujesz sprzedawać w kawiarni kawę i chciałbyś wyliczyć, ile będzie cię kosztowało przygotowanie jednej filiżanki tego napoju, to powinieneś uwzględnić nie tylko koszt samej kawy czy mleka i cukru, ale również wiele innych rzeczy. Są to m.in. zakup i eksploatacja ekspresu do kawy, kupno odpowiednich filiżanek i kubków, koszt wynajmu lokalu, pensja pracownika, podatki i inne należności z tytułu prowadzenia działalności. Dopiero gdy policzysz to wszystko i podzielisz na ilość sprzedawanych filiżanek kawy, wyjdzie Ci prawdziwy koszt przygotowania jednej porcji napoju. Będziesz mógł wówczas obliczyć swój zysk.
Przedstawiłam Ci powyżej tylko kilka kwestii związanych z prowadzeniem biznesu. Jeśli myślisz na poważnie o własnej firmie, to zachęcam Cię, żebyś poszukał ciekawych książek i artykułów na ten temat. Dzięki temu zdobędziesz podstawową wiedzę, która ułatwi Ci start i będzie stanowić zbiór drogowskazów podczas Twojej przygody „na swoim”.
Podsumujmy:
- Dobry pomysł jest ważny, ale nie wystarczy, żeby stworzyć biznes. Potrzebny jest przemyślany plan, oszacowanie kosztów i potencjalnych zysków.
- Pasja to klucz do sukcesu, ale poza nią będą Ci potrzebne też inne umiejętności niezbędne w prowadzeniu biznesu.
- Wiedza, jaką zdobywasz w szkole jest bardzo ważna, bo da Ci podstawy, ale to za mało. Samodzielnie zdobywaj nowe umiejętności. One są najważniejsze.
- Nigdy nie jest za wcześnie, by zdobywać doświadczenie.
- Najważniejszy w prowadzeniu biznesu jest zdrowy rozsądek. A co jest jeszcze ważne? Optymizm, determinacja i pozytywne nastawienie. 🙂
Fot. Pixabay
Żadna część jak i całość artykułów oraz materiałów publikowanych na stronach portalu Smart Start nie może być powielana, przetwarzana i rozpowszechniana w jakikolwiek sposób bez wcześniejszej zgody Wydawcy.
Jakiekolwiek wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Komentarze (0) + Nowy komentarz