Leśna przygoda – rodzinna gra planszowa
Zrób ją razem z dzieckiem
Czas z dziećmi można spędzać na wiele sposobów. Popularnym od pokoleń zajęciem, angażującym zarówno dużych, jak i małych członków rodziny, jest granie w gry planszowe. Do tej formy nie trzeba chyba przekonywać nikogo, kto choć raz miał okazję doświadczyć silnych emocji towarzyszących wzajemnej rywalizacji.
Pomimo rozwoju technologii i nieustannie rosnącej liczby nowych gier komputerowych czy aplikacji, gry planszowe nie tylko nie wychodzą z użycia, lecz cieszą się coraz większym powodzeniem. Dostarczają silnych przeżyć, a także posiadają liczne walory edukacyjne – uczą przestrzegania zasad, logicznego i analitycznego myślenia oraz odpowiedniego przyjmowania zarówno zwycięstw, jak i porażek. Ponadto uczestnicy gier już od najmłodszych lat mogą doświadczyć współdziałania w grupie.
Zachęcam do nieustannego grania w domu, podczas wyjazdów, pikników – wszędzie tam, gdzie znajdzie się chociaż kawałek miejsca na rozłożenie gry. A jeszcze bardziej zachęcam do tego, by przygotować grę wspólnie z dzieciakami. Choć wydaje się to skomplikowane, w istocie wcale takie nie jest. Wystarczy trochę zaangażowania, ciekawy pomysł i ochota do podjęcia wyzwania. Proces wymyślania fabuły i konstruowania elementów to doskonały sposób na spędzanie czasu z dziećmi i pobudzanie ich kreatywności. A radość z zagrania w samodzielnie przygotowaną grę jest znacznie większa niż w przypadku sklepowych gotowców.
Leśna przygoda – konstrukcja gry krok po kroku
Zainspirowani rozkwitającą wiosną i wyprawami do pobliskiego lasu, postanowiliśmy przygotować grę o leśnych przyjaciołach. Jest to temat, który niewątpliwie może okazać się interesujący zarówno dla dziewczynek, jak i chłopców w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Fabułę gry oparliśmy na standardowej konwencji doprowadzenia bohaterów od startu do mety po wyznaczonej trasie. Przyjaciele z leśnej polany biorą udział w wyścigu, a ich zadaniem jest jak najszybsze dotarcie do Wielkiego Dębu.

Na początku zajęliśmy się przygotowaniem pionków, czyli w naszym wypadku zwierząt, które mogłyby pojawić się na leśnej polanie. Dzieciaki miały okazję samodzielnie wykonać swoich ulubieńców, wybierając gatunki oraz odpowiednie kolory. Nasze pionki powstały z rolek po papierze toaletowym, obklejonych papierem kolorowym, do których dołączyliśmy charakterystyczne elementy, takie jak buzię lub skrzydła.

W efekcie naszej pracy powstały cztery kolorowe zwierzaki: motyl, żaba, krowa i pszczoła.
Następnie przygotowaliśmy Wielki Dąb (zrobiony z rolki po ręczniku papierowym), do którego dotrzeć mają przygotowane przez nas postaci.

Wspólne wykonywanie poszczególnych elementów przyniosło nam bardzo dużo radości, ale też i przyczyniło się do powstania nieodłącznego elementu zabaw plastycznych, czyli… wielkiego bałaganu. Jednak wobec radości na twarzach dzieciaków, nie sposób było się nim martwić.
Gdy zwierzątka i Wielki Dąb były już gotowe, nadszedł czas na przygotowanie trasy. Zrezygnowaliśmy z tradycyjnej planszy i wycięliśmy czterdzieści pięć kwadracików w trzech kolorach: żółtym, czerwonym i granatowym.

Znaczną zaletą tej opcji jest to, że za każdym razem pola można rozkładać w innej kolejności, zmieniając tym samym przebieg rozgrywki.
Aby trafić na dane pole, trzeba wykonać rzut kostką. Oczywiście zwyczajną kostkę moglibyśmy kupić lub wyjąć z innej gry. My jednak postanowiliśmy stworzyć własną – naszym zdaniem ciekawszą – kostkę. Najpierw na białej kartce z bloku technicznego odrysowałam rozłożoną siatkę kostki, z odrobinę wydłużonymi bokami, aby móc je ze sobą skleić.

Następnie wycięłam ją i złożyłam sześcian, który dzieciaki obkleiły kwadratami w trzech kolorach – takich samych, jakie ma trasa naszej gry.

Aby nieco urozmaicić przebieg rozgrywki, postanowiliśmy wprowadzić dodatkowe wyzwania. W wędrówce do Wielkiego Dębu naszym bohaterom towarzyszyć będą leśni przyjaciele, oczekując na nich wraz ze specjalnie przygotowanymi zadaniami. Będą to zając, wiewiórka i sowa.

Zając Poziomka to specjalista od zadań sportowych. Oto przykłady jego poleceń:
- Jesteś już coraz bliżej drzewa. Z radości wykonaj pięć pajacyków.
- Na łące napotkałeś krowie placki, aby je ominąć, musisz 5 razy podskoczyć jak piłeczka.
Wiewiórka Basia – mistrz liczenia, przygotowała zestaw zadań matematycznych.
- Które zwierzę jest najbliżej mety? A które najdalej?
- Wiewiórka przygotowała w prezencie po dwa orzechy dla każdego zawodnika. Ile orzechów w sumie przyniosła wiewiórka?
Pan Puchacz czeka na zawodników z zagadkowymi rymowankami o leśnych zwierzątkach. Warto dostosować ich stopień trudności do wieku dzieci. Pomocne w tym przypadku mogą okazać się książki z rymowankami przeznaczonymi dla poszczególnych kategorii wiekowych, które z pewnością znajdą się w niejednej rodzinnej biblioteczce.
Na kolorowym papierze odrysowaliśmy po pięć miniaturowych wiewiórek, zająców i sów, które przykleiliśmy do poszczególnych pól. Następnie odrysowaliśmy te same zwierzęta w wersji powiększonej. Na nich nakleiliśmy treści poszczególnych zadań.

Kiedy zawodnik zatrzyma się na kwadraciku z danym zwierzątkiem, będzie musiał pociągnąć odpowiednią kartę zwierzątka i wykonać zamieszczone na niej polecenie.

By dodatkowo zwiększyć dynamizm gry, przygotowaliśmy utrudnienia. W naszym przypadku były to drabinki. Ich wykonanie nie należało do najłatwiejszych, ponieważ chcieliśmy, by były na tyle małe, żeby zmieścić się na poszczególnych polach gry obok wiewiórki, zająca lub sowy. Na szczęście podołaliśmy wyzwaniu!
Jeśli gracz, stojący na polu z drabiną, poprawnie wykona polecenie, przesuwa się do przodu o jedno pole, jeśli się pomyli – cofa się również o jedno pole.
Kiedy mieliśmy już gotowe wszystkie elementy, rozpoczęliśmy spisywanie instrukcji.

Chcieliśmy jasno określić, co jest naszym celem, na czym będzie polegać rozgrywka i jakie zasady będą nas obowiązywać. Ustaliliśmy, że zaczynać będzie najmłodsza osoba. Gra zakończy się w momencie, gdy pierwszy zawodnik dotrze do Wielkiego Dębu.

Wspólne przygotowania przysporzyły nam wiele radości i pozwoliły w bardzo atrakcyjny sposób spędzić razem czas. To był niewątpliwie niezapomniany dzień, w którym nasz dom przekształcił się w leśną polanę pełną kolorów i ciekawych postaci. Na zakończenie razem posprzątaliśmy pokój, aby pełni zapału i ekscytacji móc przystąpić do długo wyczekiwanej rozgrywki! Kto pierwszy dotrze do Wielkiego Dębu?
Do przygotowania gry wykorzystaliśmy:
- nożyczki,
- linijkę,
- klej,
- taśmę dwustronną,
- papier kolorowy,
- blok techniczny,
- pisaki,
- ołówek,
- 4 rolki po papierze toaletowym,
- 1 rolka po ręczniku papierowym.
Żadna część jak i całość artykułów oraz materiałów publikowanych na stronach portalu Smart Start nie może być powielana, przetwarzana i rozpowszechniana w jakikolwiek sposób bez wcześniejszej zgody Wydawcy.
Jakiekolwiek wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Komentarze (0) + Nowy komentarz