3 ćwiczenia na liczenie dla przedszkolaka

Jak mogę pomóc dziecku zrozumieć matematykę?

Rozwijanie umiejętności liczenia zaczynamy od liczenia konkretnych przedmiotów, przez liczenie na palcach aż do rachowania w pamięci. Poniżej prezentuję kilka ćwiczeń w formie zabawy, dzięki którym możemy pomóc dziecku lepiej wejść w świat matematyki. Pokażmy dziecku, że liczenie jest ciekawe i przyjemne.

1. Szacowanie

Podczas codziennych czynności zachęcajmy dziecko do szacowania, zgadywania, ile czegoś jest. Np.:
– Zobacz, tu są jabłka. Jak myślisz, ile ich jest?
Dziecko pewnie odpowie:
– Dużo.
– Ale podaj liczbę.

Ważne jest tutaj, aby dziecko wypowiedziało liczbę, nawet jeśli jabłek jest sześć, a dziecko mówi dziesięć.

Następnie, niech dziecko próbuje liczyć, jeśli jeszcze nie za bardzo umie, podpowiadajmy delikatnie zapomniane liczebniki. Pamiętajmy jednak, aby nie naciskać na dziecko, nie poprawiać i nie przeszkadzać w liczeniu. Niech liczy po swojemu, potem możemy powiedzieć: „A teraz zobacz, jak ja liczę. Pomożesz mi? Policzymy razem.” Ważne jest, aby wskazywać każdy przedmiot, kiedy wypowiadamy kolejny liczebnik oraz zaakcentować wyraźnie ostatni liczebnik oznaczający, ile jest danych przedmiotów.

2.  Zaczynamy liczenie

Do tej zabawy wystarczy worek i kilka przedmiotów, np. klocków. Pobawmy się z dzieckiem w liczenie znikających obiektów. Do worka wrzucamy klocki, głośno je licząc, a następnie pytamy dziecko, ile ich tam jest. Dzieciom trudno zrozumieć, że to, że policzyliśmy do siedmiu, oznacza, że w worku jest siedem klocków. Pamiętajmy jednak, żeby nie naciskać na dziecko, musi samo dojść do właściwych wniosków.

3. Na spacerze

Dobrą okazją do ćwiczenia liczenia jest spacer. Dzieciom trudno pojąć, że to, od której strony liczymy dane obiekty, nie ma znaczenia. Aby pomóc dzieciom to zrozumieć, możemy liczyć np. drzewa w parku lub stojące na parkingu samochody. Kiedy dziecko policzy, ile ich jest, zapytajmy: „A ile będzie, jeśli policzysz od drugiej strony?” Pamiętajmy przy tym, że liczenie to nie pisanie, dziecko nie musi liczyć od lewej do prawej.

Bibliografia:
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska, Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli, szkół podstawowych i placówek integracyjnych, WSiP