3 ćwiczenia rozwijające myślenie przyczynowo-skutkowe u przedszkolaka
Cykl: Jak mogę pomóc dziecku zrozumieć matematykę
Rozumowanie przyczynowo-skutkowe jest obecne w większości sytuacji, w których dziecko uczestniczy. Sztuka polega na tym, żeby je wydobyć i skłonić dziecko do myślenia przyczynowo-skutkowego.1
Zwracamy też uwagę na odwracalność i nieodwracalność pewnych procesów.
Zapraszam do miłej zabawy z matematyką rodziców z dziećmi, które jeszcze nie rozpoczęły edukacji szkolnej.
1. Kamyki
a) Dzieci bardzo lubią zbierać różne drobiazgi w czasie spaceru. Wykorzystując to, pozbierajmy razem kilkanaście kamyków. Potem do pudełka lub wiaderka (najlepiej plastikowego albo metalowego, jeśli chcemy osiągnąć ciekawszy efekt) wrzucamy pojedynczo 5 kamyków, następnie dziecko zamyka oczy i słucha, w tym czasie dorzucamy trzy kolejne kamyki (po jednym). Dziecko zgaduje, na podstawie tego, co słyszało, ile kamyków jest w pudełku. Jeśli nie wie, pokazujemy mu wiaderko i pozwalamy policzyć.
b) Ćwiczenie bardzo podobne do poprzedniego. Tym razem, kiedy dziecko nie patrzy, zabieramy z pudełka pojedynczo kilka kamyków. Następnie pokazujemy mu, ile zostało w pudełku i prosimy, by odgadnęło, ile kamyków zabraliśmy.
2. Wieża i mur
Klocki to doskonały materiał do uczenia dziecka matematyki. Na pewno nie raz układałaś wieże z klocków, albo budowałaś zamek. Przy następnej okazji wspólnej zabawy klockami zbuduj wieżę, przekształć ją w mur, później ponownie w wieżę i zapytaj, czy łatwo przestawić klocki tak, aby z wieży powstał mur. A odwrotnie?
3. Dzielenie
Kolejne ćwiczenie nie wymaga od nas przygotowania praktycznie żadnych materiałów. Wystarczy zwykła kartka papieru. Można wykorzystać też kartkę z nieudanym rysunkiem lub gazetkę, która często robi tylko w domu niepotrzebny bałagan. Kartkę zginamy na pół i pytamy dziecko: „Czy łatwo kartkę wyprostować z powrotem?” Następnie rozrywamy kartkę na kilka części. „Czy te części ławo połączyć?”
Czytaj więcej o tym jak pomóc dziecku zrozumieć matematykę >>>
Sprawdź 3 ćwiczenia na orientację przestrzenną dla przedszkolaka >>>
Sprawdź 3 ćwiczenia rozwijające rytm u przedszkolaka >>>
Fot. Freeimages
1 Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska, Dziecięca matematyka. Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, szkole i placówkach integracyjnych, WSiP
Bibliografia:
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli, szkół podstawowych i placówek integracyjnych, WSiP
Żadna część jak i całość artykułów oraz materiałów publikowanych na stronach portalu Smart Start nie może być powielana, przetwarzana i rozpowszechniana w jakikolwiek sposób bez wcześniejszej zgody Wydawcy.
Jakiekolwiek wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Komentarze (0) + Nowy komentarz